Het nut van feedback training
Het geven en ontvangen van feedback kan lastig zijn, zeker als het over een onderwerp gaat wat je lastig vindt. Het hangt ook nog van de persoon af hoe moeilijk of makkelijk je dit afgaat. Wat in elk geval kan helpen is om te weten hoe je op de juiste manier feedback geeft en ontvangt. Hierdoor sta je al een stuk sterker in je schoenen. Je feedback komt beter over zodat de ander er echt iets mee kan, of je ontvangt de feedback zó dat je niet overrompeld wordt. Een korte feedback training zoals hieronder kan je hierbij helpen.
Blijf bij jezelf
Het allerbelangrijkste bij het geven van feedback is dat je het bij jezelf houdt. Dit betekent dat je de situatie waar je feedback op geeft concreet maakt en dat je aangeeft wat het gedrag van de ander met je doet. Gebruik hiervoor de ik-boodschap: ‘Ik heb gemerkt dat je gisteren te laat was voor onze afspraak. Dit maakte dat ik mij niet serieus genomen en onzeker voelde.’ Volg dit op door aan te geven wat je graag anders zou willen zien: ‘Ik zou het fijn vinden als je de volgende keer op tijd aanwezig bent.’ Zo geef je op een gestructureerde manier aan wat jouw behoeftes zijn.
Een cadeautje
Feedback ontvangen is ook een vak apart. Probeer het krijgen van feedback te zien als een cadeau dat je van iemand krijgt. Je pakt het uit en kunt dan zelf bepalen wat je ermee doet. Kreeg je de feedback van iemand die je respecteert? Dan kun je eens serieus kijken aan welke punten je zou willen gaan werken. Kreeg je een oprecht compliment? Probeer dit te accepteren door simpelweg ‘dank je wel’ te zeggen, in plaats van het compliment weg te wuiven. Draag het met je mee en koester het.
Deze tips hebben je hopelijk een zetje in de goede richting gegeven. Een uitgebreide training feedback kan je nog veel meer leren over de juiste manier van feedback geven en ontvangen. Bokscoaching is een bedrijf dat mensen en organisaties helpt om beter te communiceren en meer werkgeluk te ervaren. Voor meer informatie bezoek je www.bokscoaching.nl.